- Artemis Antiques
- Αξίζει να δεις
- 2 likes
- 2405 views
- Χρηστιδης, Σωτήρης Χρηστίδης

Ο Σωτήρης Χρηστίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με το ιδιόχειρο βιογραφικό του σημείωμα, το 1858. Προερχόταν από εύπορη οικογένεια και οι γονείς του τον προόριζαν για γιατρό. Φοίτησε στην Ιατρική Σχολή Αθηνών την οποία εγκατέλειψε για το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το οποίο επίσης εγκατέλειψε. Πιθανώς για βιοποριστικούς λόγους επεδίωξε και κατάφερε να εργαστεί στο σχεδιαστήρια της Ελληνικής Εταιρείας Ορυχείων Λαυρίου - λόγω του έμφυτου ταλέντου του στο σχέδιο και της μικρής εμπειρίας του στο Πολυτεχνείο.
Εκείνη την εποχή γνωρίστηκε με τον Κάρολο Χαούπτ, ο οποίος τον μύησε στη λιθογραφία, και με τον Δράκο Παπαδημητρίου, ο οποίος τον μύησε στον εκδοτικό κόσμο. Επίσης γνώρισε τη γυναίκα του, Μαρία Ρέλια, που ήταν η κόρη του Δημάρχου του Λαυρίου.
Η πρώτη δουλειά του Χρηστίδη που εκδόθηκε, πιθανολογείται ότι είναι στο περιοδικό ''Εργόχειρα'' το 1892. Το 1896 ως πλέον καταξιωμένος καλλιτέχνης δημιούργησε το εξώφυλλο της παρτιτούρας του Ύμνου των Ολυμπιακών Αγώνων. Εικονογράφησε εφημερίδες και διηγήματα και σχεδίασε εξώφυλλα, κεντήματα, διαφημιστικές ετικέτες, βινιέτες κ.α.
Το 1904 ο Χρηστιδης με τη σύζυγό του και τα παιδιά του εγκαταστάθηκε σε μονοκατοικία στην οδό Θεάτρου στο κέντρο της Αθήνας. Ως ζωγράφος και καλλιτέχνης έστησε το εργαστήριο του στο ισόγειο του σπιτιού του.
Μέσα από τα έργα του φαίνεται ο αναπτυγμένος πατριωτισμός του και η βαθιά έμπνευση του από τα γεγονότα της τότε σύγχρονης Ελλάδας. Επί 50 χρόνια (1888-1938) ''μάχιμος'' ζωγράφος, πορτραιτίστας και λιθογράφος με σπουδαίο μυαλό που αξιοποίησε ό,τι γνώση έμαθε στη ζωή του στα έργα του. (ανατομία από Ιατρική και λεπτομέρειες παραδοσιακών ενδυμάτων). Ίσως ο σπουδαιότερος.
Η πρώτη και πιθανώς μοναδική ανάδειξη και αναγνώριση του Σωτήρη Χρηστίδη έγινε το 1938, δυο χρόνια πριν το θάνατο του, στην Ά Έκθεση της Νεοκλασικής Παραδοσεως από τον Δημήτρη Πικιώνη.Απορίας αξία είναι η σιωπή που περιτριγυρίζει τον ίδιο και την τέχνη του. Τα πρωτότυπα έργα του δυστυχώς δεν είναι γνωστό πού και αν διασώζονται. Λιθογραφίες του είναι κυρίως σε ιδιωτικές συλλογές και ελάχιστες σε Μουσεία.
Ως ελάχιστο φόρο τιμής, γράφτηκε αυτό το άρθρο, για τον τεράστιο αυτό λαϊκό ζωγράφο που απεικόνισε διαχρονικά την Ιστορία της Ελλάδας και όχι μόνο.
Τα έργα του αποτελούν πολιτιστική κληρονομιά και οφείλουμε να τα διαφυλάξουμε.
Σημειώσεις
-Ο Γεώργιος, γιος του Σωτήρη Χρηστίδη, το 1930 άνοιξε δικό του εκδοτικό οίκο ο οποίος εξέδωσε αρκετές λιθογραφίες και καρτ ποστάλ με έργα του πατέρα του. (Αξίζει να σημειωθεί ότι νονός του Γεωργίου Χρηστίδη ήταν ο Γεώργιος Στάγγελ, λιθογράφος της Βασιλικής Άυλης)
-Το 1913 στο έργο του με την κηδεία του Βασιλέως Γεωργίου Ά , ο Σωτήρης Χρηστίδης τοποθετεί τον εαυτό του αλλά και το γιο του Νικόλαο στο πλήθος, κάτω δεξιά.
-Ένα μικρό δείγμα από τα έργα του Σωτήρη Χρηστίδη.
ΌΛΕΣ ΟΙ ΠΑΡΑΠΆΝΩ ΛΙΘΟΓΡΑΦΊΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΈΣ ΑΚΌΜΗ ΒΡΊΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΌ ΚΑΙ/'Η ΦΥΣΙΚΌ ΜΑΣ ΚΑΤΆΣΤΗΜΑ!
Πηγή: '' ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΔΟΥΡΒΑΡΗΣ, ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ (1858-1940) ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ ΑΘΗΝΑ 1993